دهمین دوره «پیانو کلارا» میزبان نوازندگان جوان‌ می‌شود چهره‌های شاخص سینمای ایران در قاب «سینما افق» کتاب «زندگیِ رزمندگان»؛ نگاهی نو به تجربه‌های فرهنگی جنگ نگاهی به سریال «الگوریتم» | سریال‌های پلیسی، ژانری پرطرفدار در تلویزیون جمال میرصادقی در مرکز مراقبتی بستری شد (۱۹ مهر ۱۴۰۴) + علت بازگشت آهنگساز «از کرخه تا راین» پس از ده سال سکوت بازیگر نقش «لیدی ولدمورت» در سریال هری پاتر مشخص شد سریالی ۱۵۰ قسمتی برای تلویزیون ساخته می‌شود | پروژه بزرگ انیسه شاه حسینی در مقام کارگردان آخرین خبر از حال کامران فانی (۱۹ مهر ۱۴۰۴) «کتابخانه نیمه شب» با بازی شیدا خلیق روی صحنه می‌رود عذرخواهی عضو شورای اطلاع رسانی دولت از برخورد معاون وزیر بهداشت با یک خبرنگار آمار فروش سینما‌های خراسان‌رضوی در هفته گذشته (۱۹ مهر ۱۴۰۴) کریم امینی با سریال «عمارت» به شبکه خانگی بازمی‌گردد وعده جدید وزارت فرهنگ برای برگزاری کنسرت «همایون شجریان» سریال «در جست‌وجوی آرامش» روی آنتن تلویزیون + زمان پخش فیلم‌های بهروز افخمی در شبکه نمایش + زمان پخش برگزاری کارگاه سینمایی کارگردان «یاغی» در تورنتو
سرخط خبرها

نگاهی به سریال «الگوریتم» | سریال‌های پلیسی، ژانری پرطرفدار در تلویزیون

  • کد خبر: ۳۶۴۸۲۱
  • ۱۹ مهر ۱۴۰۴ - ۱۹:۱۴
نگاهی به سریال «الگوریتم» | سریال‌های پلیسی، ژانری پرطرفدار در تلویزیون
سریال اکشن-پلیسی «الگوریتم» به کارگردانی بیژن میرباقری، از شامگاه سه‌شنبه ۱۵ مهرماه ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه سه سیما پخش خود را آغاز کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، در میان ژانر‌های مختلف، ژانر پلیسی همواره جذابیت ویژه‌ای برای طیف گسترده‌ای از مخاطبان محصولات نمایشی داشته و به‌طور ویژه در مدیوم سریال‌سازی، کم نیستند تجربه‌های ماندگاری که در همین ژانر موفق به خاطره‌سازی برای مخاطبان شده‌اند؛ سریال «الگوریتم» تازه‌ترین سریال پلیسی در قاب تلویزیون است که به تازگی پخش آن از شبکه سه آغاز شده و با پخش دو قسمت ابتدایی، مخاطبان تاحدودی در جریان گره‌های اصلی معما و موقعیت شخصیت‌های کلیدی داستان قرار گرفته‌اند؛ تا به اینجا چه دیده‌ایم و چقدر می‌توان به ادامه این روایت امید داشت؟

اگر زمانی ماجرای فعالیت باند‌های قاچاق و مبارزه پلیس با کارتل‌های مواد مخدر، یکی از پای ثابت‌های روایت‌های پلیسی در سینما و تلویزیون بود، حالا با به روز شدن بخشی از فعالیت باند‌های تبهکاری، گستره موضوعات و سوژه‌های جذاب برای پرداخت در قالب فیلم و سریال هم به‌شدت متنوع‌تر شده و در همین راستا سوژه‌هایی همچون تخلفات سایبری و یا شبکه‌های متکی بر شرط‌بندی و پول‌شویی در کانون توجه روایت‌گران قرار گرفته است. سریال «الگورتیم» هم روایت داستان محوری خود را در همین حال و هوا آغاز کرده است؛ سریالی به کارگردانی بیژن میرباقری و تهیه‌کنندگی ابوالفضل صفری که تا کنون دو قسمت از آن از شبکه سه سیما پخش شده و به‌نظر می‌رسد ملزوماتی برای کنجکاو کردن و همراهی مخاطب را در اختیار دارد.

درباره داستان

براساس همان نکته‌ای که در مقدمه به آن اشاره شد، می‌توان گفت «الگوریتم» در انتخاب سوژه و طراحی داستان، دست روی موضوعی به‌روز گذاشته و چارچوب روابط میان قطب‌های مثبت و منفی را در همین گام‌های اولیه، به‌درستی پایه‌گذاری کرده است. در دو قسمت ابتدایی و به‌صورت موازی شاهد روایت داستانی درباره شکل‌گیری یک گروه ویژه از افسران نیروی انتظامی برای حل معمای یک پرونده ویژه و تکاپوی یک باند تبهکار برای ترمیم شبکه ارتباطی خود در داخل و خارج از کشور بودیم. شخصیت محوری در بخش انتظامی، سرهنگ کارآگاه حبیب مستعدی است که نسبت به فعالیت شبکه‌ای از سایت‌های شرط‌بندی غیرقانونی حساس شده و برپایه گزارش‌های دریافتی یکی از نیرو‌های زبده به نام سیاوش کیان را مأمور تشکیل یک گروه ویژه برای پیگیری موضوع می‌کند. در نقطه مقابل هم کاراکتری به نام سیمر قرار دارد که در استانبول مستقر است و متوجه حساسیت نیرو‌های انتظامی و قضایی روی فعالیت‌های غیرقانونی خود شده است. او با افراد متعددی در ارتباط است که یکی از سرشاخه‌های اصلی‌اش شخصیتی به‌ظاهر ساده، اما مرموز به نام مسعود است. به قاعده هر روایت داستانی دیگر، فراز‌های ابتدایی قصه به پرداخت شخصیت‌ها و معرفی ویژگی‌ها و موقعیت‌های آنها اختصاص پیدا کرد و بیراه نیست اگر بگوییم به استناد دو قسمت ابتدایی سریال، هنوز برای قضاوت قطعی درباره نقش هریک از کاراکتر‌ها در هر دو قطب داستان، کمی زود است. فعلا کنجکاویم که بدانیم گروه مأموران ویژه به رهبری حبیب مستعدی و سیاوش کیان، چگونه با شبکه مرموز سیمر و مسعود درخواهند افتاد و ماحصل این مچ‌اندازی پلیسی به کجا خواهد انجامید؟

درباره کارگردانی

بیژن میرباقری پس از قریب به یک دهه، باردیگر بر کرسی کارگردانی تکیه زده است. کارگردانی که به‌ویژه در مدیوم سینما او را با سوژه‌یابی‌ها و روایت‌های خاص به یاد می‌آوریم؛ از «ما همه خوبیم» و «روز برمی‌آید» تا «دوزخ، برزخ، بهشت»، «طبقه سوم» و حتی «ربوده‌شده» که آخرین فیلم سینمایی او تا به امروز محسوب می‌شود. میرباقری که خاستگاهش سینمای کوتاه بوده و به‌وضوح تجربه‌گرایی را در عرصه کارگردانی در پیش گرفته بود، از همان دهه ۸۰ در حوزه سریال‌سازی هم ورود داشت و ارتباط با مخاطب در مدیوم تلویزیون را هم تجربه کرده بود. با همه اینها از نیمه نخست دهه ۹۰ او از عرصه کارگردانی فاصله گرفته بود و بخشی از فعالیت‌های خود را در ارتباط با نسل جدید فیلمسازان و تربیت آنها در پیش گرفت. «الگوریتم» حالا بازگشت دوباره این کارگردان به میدان است و در همین دو قسمت ابتدایی هم می‌توان رگه‌هایی از همان تجربه‌گرایی و عبور از ساختار‌های کلیشه‌ای در سریال‌سازی را رصد کرد. انتخاب روایت موازی برای شروع روایت، آغازی پرتعلیق و کنجکاوی‌برانگیز را برای این سریال رقم زده و تمهیداتی همچون دوربین روی دست برای تعقیب بازیگران در سکانس‌های معرفی، به‌خوبی فضای معمایی و پلیسی را به مخاطب القا می‌کند. در زمینه هدایت بازیگران و تلاش برای تیپ‌زدایی از شخصیت‌ها هم میرباقری عملکردی موفق داشته که نشان از اشراف او به ظرفیت تیم بازیگرانش دارد. باید دید این کارگردان باسابقه در ادامه روایت و به‌طور خاص در سکانس‌های اکشن و پرهیجان، چه عملکردی خواهد داشت.

درباره بازیگران

مدت‌هاست لازمه صحبت از ترکیب بازیگران سریال‌های تلویزیونی یادآوری معذوریت‌ها و محدودیت‌ها است و طبیعتا «الگوریتم» هم از این قاعده مستثنی نیست. در همین شرایط موجود، اما این سریال ترکیب درستی از بازیگران توانمند را به خدمت گرفته که در فراز ابتدایی و برپایه معرفی شخصیت‌ها در دو قسمت ابتدایی، می‌توان نمره قبولی را به آن داد. محسن قصابیان که بعد از فیلم سینمایی «منصور» بازگشتی قدرتمند به عرصه بازی مقابل دوربین داشت در این سال‌ها در سریال خانگی «داریوش» هم خوش درخشید و انتخاب او برای نقش سرهنگ کارآکاه «حبیب مستعدی»، انتخابی هوشمندانه بود. قصابیان تا همینجای سریال، تلاش عیانی برای عبور از کلیشه‌ها داشته و با لحاظ کردن ریزه‌کاری‌هایی در اجرای این نقش کلیدی، شمایلی متمایز از او ارائه کرده است. در کنار قصابیان، بهادر زمانی هم در ادامه تجربه‌های تلویزیونی‌اش، این‌بار در نقش سیاوش کیان، حضوری قابل‌قبول در روایت دارد و به‌نظر می‌رسد فرصت ویژه‌ای برای ثبت تجربه‌ای متفاوت در کارنامه‌اش به دست آورده است. در قطب منفی داستان، اما حضور مهدی زمین‌پرداز به‌شدت جلب توجه می‌کند؛ کاراکتر «مسعود» که از همان سکانس معرفی در جریان تقلبی و مرموز بودن او قرار گرفتیم، به‌ظاهر یک کارگر ساده در یک بانک بزرگ است، اما با تغییر چهره در محل کار حاضر می‌شود و با سرکرده یک باند تبهکار در استانبول، در ارتباط است. زمین‌پرداز که با ایفای نقش شهید حسن باقری در مجموعه «آخرین روز‌های زمستان» به شهرت رسید، در کارنامه خود ایفای یک نقش به‌شدت منفی در فیلم «لاتاری» را پیش‌تر به ثبت رسانده بود و حالا باید دید در «الگوریتم» چقدر می‌تواند متفاوت و تأثیرگذار ظاهر شود. در مجموع عملکرد بازیگران سریال میرباقری در دو قسمت ابتدایی، قابل قبول بود و باید دید در این روایت پرشخصیت، کدام‌یک تبدیل به برگ‌برنده اصلی خواهند شد؟

سریال «الگوریتم» به کارگردانی بیژن میرباقری، با بازی بازیگرانی همچون محسن قصابیان، مهدی زمین‌پرداز، در ۱۷ قسمت از پلتفرم شیدا پخش شد.

منبع: فیلم‌نیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->